پناهندگی کانادا

در واقع تعریف واژه پناهنده بنا بر توصیف سازمان مهاجرت، پناهندگان، شهروندی کانادا به فردی گفته می‌شود که از ترس آزار و اذیت، نظر سیاسی، گرایش جنسی، شکنجه دینی یا جنگ از کشور خود فرار کرده و نمی‌تواند دوباره به کشور خود بازگردد، فرد پناهنده برخلاف فرد مهاجر مجبور به فرار از کشور خود می‌شود در صورتیکه فرد مهاجربا میل خود کشور دیگری را انتخاب و برای دریافت اقامت اقدام می‌کند. سالانه هزاران نفر برای مهاجرت به کشورکانادا ازاین روش مهاجرتی استفاده می‌کنند ولی به دلیل اینکه این روش نسبت به سایر روش‌های مهاجرتی غیرمنطقی و خطرناک‌تر است این روش پیشنهاد نمی‌شود، در صورتی که قصد مهاجرت به کشور کانادا را دارید می‌توانید با تکمیل فرم مشاوره رایگان یا از طریق واتس‌اپ با ما در ارتباط باشید تا با بررسی شرایط فردی شما برای انتخابی درست و مطمئن‌تر شما را راهنمایی نماییم.

کسانی که واجد شرایط پناهندگی کانادا نیستند:

  • دلیلی که جهت اخذ پناهندگی باعث شده که کشور خود را ترک کنید دیگر وجود نداشته باشد.
  • زندگی درکشور خودتان برایتان خطرناک نباشد و بتوانید درکشور خود زندگی کند (جزو تعاریف پناهنده نباشید)
  • شهروند کشوری هستید که ازشما محافظت می‌کند.
  • مجرم باشید و جنایتی مرتکب شده باشید که امنیت کشور کانادا را به خطر بیاندازد.

فرایند درخواست پناهندگی کانادا

درخواست پناهندگی کانادا به دو صورت امکان پذیر می‌باشد که ادامه هر کدام را شرح داده‌ایم:

  1. ارائه درخواست به اداره مهاجرت پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC):

برای درخواست پناهندگی کانادا ازاین طریق ابتدا باید به اداره مهاجرت پناهندگی و شهروندی مراجعه کنید و اقدام به دریافت و تکمیل فرم‌های مربوطه نمایید (به صورت آنلاین هم انجام می‌شود)، جواب این فرایند بعد ازشرکت در جلسه بررسی صلاحیت بازه‌ای بین ۱ الی ۲ماه طول می‌کشد، درصورت تایید صلاحیت می‌شود و ارائه مدارک، (برای ارائه مدارک و اثبات دلیل پناهندگی بهتراست که ازیک وکیل مهاجرتی کمک بگیرید) چنانچه پرونده شما بررسی شد، درخواست شما می‌تواند رد یا تایید شود البته به این نکته توجه باید کرد که صورتی می‌توان درخواست پناهندگی درایران داد که ایران ازنظر ترس و تهدیدات روانی و جانی مناسب برای زندگی نباشد درغیراین صورت درخواست پناهندگی کانادا ازایران انجام نمی‌شود.

  1. ارائه درخواست پناهندگی در مرز زمینی یا دریایی کانادا:
    برای درخواست در مرز بعد از مصاحبه و تکمیل و دریافت فرم‌های مربوطه تا ۱۵ روز فرصت دارید فرم‌ها را به بورد مهاجرت و پناهندگی تحویل دهید، سپس مدارک مورد نیاز را ارائه کرده و بعد از تشکیل جلسه تصمیم گیری بازه‌ای بین ۴۵ تا ۶۰ روز زمان می‌برد که جواب رای منفی (عدم پذیرش) و یا مثبت (پذیرش درخواست) داده شود.

انواع دلایل پناهنگی در کانادا

  1. پناهندگی سیاسی: فرد به طور مثال عضویت در گروه‌های خاص داشته باشد و به این دلیل در خطر باشد
  2. پناهندگی نژادی: فرد جزو نژاد‌های اقلیت باشد و به دلیل تفاوت‌نژاد مورد آزار و اذیت و ناامنی باشد
  3. پناهندگی مذهبی: به دلیل مذهب خاص داشتن یا تغییر مذهب در خطر باشد
  4. پناهندگی اجتماعی: فرد به خاطر دلایلی چون جنگ، نا‌امنی کشور و… مجبور به ترک کشور شود.
  5. پناهندگی جنسی: داشتن گرایشات جنسی متفاوت و طرد شدن از جامعه و ایجاد نا‌امنی برای فرد

** اقدام به پناهندگی ازطریق راه‌های قانونی چون با ویزای توریستی هم قابل انجام است ولی از آنجایی که فرد برای گرفتن این ویزا فرصت کافی در کشور خود داشته و مواردی را مشخص کرده است اعلام پناهندگی از این روش می‌تواند شک‌برانگیز باشد که فرد داوطلب قصد فریب دولت کانادا را داشته است و در‌‌ نهایت منجر به ریجکت درخواست شود.

** افراد پناهنده در کانادا در صورتی مجاز به کار خواهند بود (با اخذ مجوز کار از اداره مهاجرت IRCC) که اثبات کنند نمی‌توانند هزینه‌های خود را بدون حمایت و کمک تامین کنند در غیر این صورت مجاز به کار نخواهند بود.

بررسی جوانب مختلف پناهندگی در کانادا

  1. مزایای پناهندگی: برخورداری ازحمایت مالی توسط اسپانسرپناهندگان، سکونت در کشوری با رفاه اجتماعی بالا، برخورداری از خدمات کشور کانادا
  2. معایب پناهندگی: وجود ریسک و خطرات بالا، شانس کم قبولی در صورت اثبات ادعای بی‌اساس یا عدم توانایی اثبات دلیل پناهندگی، هزینه بالای مهاجرت غیر قانونی وضعیت نه چندان خوب کمپ‌های پناهندگی
  3. کمپ‌های پناهندگی: در کشور کانادا برخلاف سایر کشور‌ها به کسانی که پناهنده می‌شوند برای اسکان کمپ نمی‌دهند بلکه اگر شخصی قبول شود می‌تواند مسکن تهیه کند ولی در هر صورت شرایط سخت سکونت را خواهید داشت.
  4. هزینه پناهندگی: هزینه پناهندگی در کشور کانادا به مدت یک سال که شامل هزینه‌های خدماتی و زندگی مانند: خوراک و پوشاک و درمان (انواع پوشش‌های درمانی) و… حمایت می‌شود ولی هزینه‌های حمل و نقل تا رسیدن به خاک کانادا هزینه گزافی را در پی خواهد داشت.

مهاجرت به کانادا از طریق پناهندگی به طور کلی روشی پر ریسک و خطرناک می‌باشد که ممکن است عواقب جبران ناپذیری را هم به جای بگذارد و با توجه به شرایط و جوانبی که در بالا بررسی کرده‌ایم آخرین گزینه مهاجرت است.

سخن پایانی: اگر شما قصد مهاجرت به کشور کانادا را دارید با بررسی سایر راه‌های مهاجرت و با توجه به شرایط فردی خود می‌توانید راه دیگری که مناسب شما باشد برگزینید و ما در این راه برای انتخاب مطمئن‌تر همراه شما خواهیم بود، می‌توانید برای مشاوره با تکمیل فرم مشاوره رایگان یا از طریق واتس‌اپ با ما در ارتباط باشید.